• چهارشنبه ١٩ مرداد ١٤٠١-٠٧:٤٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٩٠٧
گزارش روزنامه همشهری از هشتادو چهارمین جلسه شورا:

کاهش 46درصدی دستفروشان پایتخت

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارش خود از جلسه روز گذشته شورا نوشت: نه‌تنها در حوزه دستفروشان افزایشی رخ نداده بلکه شاهد کاهش 46درصدی در این حوزه طی یک‌سال اخیر هستیم. این خبر را مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان دیروز در صحن پارلمان شهری و در جریان ارائه گزارش حسابرسی اعلام کرد و گفت که سد معبر یکی از پرچالش‌ترین مسائل شهری پایتخت است که بدون هیچ‌گونه درگیری فیزیکی با دستفروشان، تعداد آنها از رقم حدود 11هزارنفر در اواخر سال‌1399 به 5هزار و 800 دستفروش در ابتدای سال رسیده است.
سیدامیر فتاحیان درباره ساماندهی دستفروشان چهارراه ولیعصر به همشهری گفت: «کلونی‌های دستفروشی زیاد بودند و امروز به 3‌یا‌4مورد (تئاترشهر، محور تجریش و محور شهرزاد و...) رسیده است. به‌هرحال تلاش می‌کنیم این کلونی‌ها را به شیوه مسالمت‌آمیز ساماندهی کنیم و مردم هم باید به حل این معضل که شهرداری در تولدش نقشی نداشته کمک کنند و باورمان این است که نباید از شیوه قهری استفاده کرد.»
به‌گزارش همشهری، ارائه گزارش حسابرسی سازمان‌های مدیریت پسماند و بهشت‌زهرا(س) و شرکت شهربان و حریم‌بان، مهم‌ترین دستور هشتادوچهارمین جلسه شورای شهر تهران بود که درنهایت هر 3مورد تصویب شدند. سیدامیر فتاحیان، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان در جریان ارائه گزارش این شرکت گفت: «سرمایه اولیه شرکت 58میلیارد تومان بود و در این مدت با حمایت شهرداری توانستیم با کاهش 2500درصدی، زیان انباشته شرکت را به 8میلیارد تومان برسانیم و امیدواریم تا پایان سال از یک‌سو زیان انباشته شرکت را صفر و از سوی دیگر مشکلی که در سرمایه اولیه وجود داشت را حل‌وفصل کنیم.»
پس از اتمام گزارش، مهدی چمران عنوان کرد که شرکت شهربان و حریم‌بان با مشکلات جدی روبه‌روست و ساختار موجود، ساختار مناسبی نیست. ناصر امانی هم به کمبود بودجه و امکانات اشاره کرد و گفت: «کمبودها مشکل جدی شرکت هستند.» مهدی اقراریان هم تأکید کرد: «شرکت شهربان گزارشی از مشکلات خود در شورا ارائه دهد و برای رفع مشکلات کمک بگیرد.»

پرداخت 990میلیارد تومان بدهی مالیاتی
در ادامه جلسه، گزارش حسابرسی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ارائه شد و مدیرعامل سازمان در راستای توضیحات تکمیلی گفت: «تا‌کنون حدود 990میلیارد تومان بدهی مالیاتی سازمان پرداخت شده و تنها 50میلیارد تومان باقی ‌مانده است. البته ۵۰۰میلیارد تومان هم قابل بخشش بوده که این موضوع را پیگیری کردیم. همچنین به‌دنبال این هستیم تا بخشی از پرداختی‌ها را به‌حساب شهرداری تهران بازگردانیم که دستور 7میلیارد تومان را اخذ کرده‌ایم و اکنون تمرکزمان روی پیگیری و بازگرداندن 250میلیارد تومان دیگر است.» محمدمهدی عزیزی در ادامه به پروژه هاضم(استحصال انرژی از پسماند) اشاره و عنوان کرد: «در این زمینه 2دعوای حقوقی داشتیم که یک دعوا با طرف اول صورت گرفت و به‌صورت توافقی از طرف اول جدا شدیم. دعوای دوم، مربوط به فروخته شدن طرح بود که خریدار به تعهدات عمل‌ نکرده بود که در دعوای کیفری، مشکل برطرف شده و در دعوای حقوقی نیز به‌دنبال این هستیم که مشکل برطرف و طرح به‌سرعت راه‌اندازی شود.»
دریافت وجه بابت پسماندهای بیمارستانی و ساختمانی هم موارد دیگری بودند که به‌گفته او شهرداری در گذشته برای پسماند عادی قبض صادر می‌کرد و سازمان مدیریت پسماند هم برای پسماندهای عفونی و عادی قبوضی را صادر می‌کرد. اکنون در اماکن پزشکی، تنها مبلغ پسماند عفونی دریافت و قبوض شهرداری برای پسماند عادی صادر می‌شود. همچنین وجوه پسماندهای ساختمانی به‌حساب سازمان واریز نمی‌شود اما در صورت تحقق این کار، ضرر و زیان‌ها جبران می‌شوند.

راکد ماندن 36درصد درآمد سازمان بهشت‌زهرا(س)
مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) به‌دلیل کسالت در جلسه دیروز شورای شهر حضور نداشت و گزارش حسابرسی این سازمان توسط حسابرس ارائه شد و در ادامه ناصر امانی با بیان اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده مربوط به آرامستان در گزارش وجود داشت، گفت: «سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که شهرداری مالیات بر ارزش‌افزوده را واریز کند تا بعد از ثبت آن را به شهرداری بازگرداند اما هنوز از برگشت آن خبری نیست. همچنین ۳۶درصد درآمد سازمان بهشت‌زهرا در حساب‌هایش راکد مانده که باید بررسی شود. در مورد آمبولانس‌های انتقال اجساد به شهرستان‌ها هم گاه شاهد دریافت هزینه بیشتر از نرخ مصوب هستیم.»
او همچنین از عدم‌شفافیت در مورد ارزش زمین‌هایی که سازمان بهشت‌زهرا(س) در اختیار دارد، انتقاد و عنوان کرد که اسناد و مدارک در اختیار حسابرس قرار نگرفته است. مهدی پیرهادی هم با اشاره به معطلی چندساعته خانواده‌ها برای دریافت جسد متوفیان عنوان کرد: «باید این مشکل حل شود و اگر لازم به تصویب قوانین است ما در شورای شهر آمادگی این کار را داریم.»

افزایش جمعیت محله اسدی به دلیل مهاجرپذیری
عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای شهر تهران در بازدید میدانی خود از محله شهید اسدی منطقه 13 آسیب‌های اجتماعی،  فرهنگی و بافت‌های فرسوده را مهم‌ترین مشکل این محله دانست و گفت که جمعیت محله به دلیل حضور مهاجران در یک دهه اخیر از 15 هزار نفر به 30 هزار نفر رسیده است.  به‌گزارش همشهری، ناصر امانی با بیان این که حدود 700 خانواده بی‌سرپرست یا بدسرپرست در محله اسدی وجود دارد، تأکید کرد: «خانه‌های مجردی و بعضاً پلاک قرمز و اخیراً با هجوم اتباع بیگانه به محلات حاشیه میدان امام حسین (ع) و خیابان‌های اطراف مشکلات و آسیب های اجتماعی را تشدید کرده‌اند.» به گفته او حضور معتادان متجاهر، خودروهای رها شده، بافت‌های فرسوده، قطع درختان، رها شدن ۱۷ساله ساختمان سینمای رنگین‌کمان و ... معضلات دیگر این محله هستند. به گفته او رسیدگی به مسئله زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست، خانه‌های مجردی و پلاک قرمز، حضور اتباع بیگانه و  معتادان متجاهر، کنترل مراکز خریدوفروش ضایعات و اتخاذ تدابیر لازم برای نوسازی و جا‌به‌جایی تابلوی نام‌گذاری شهدا و ... برخی از مطالبات ساکنان است.
 
در بخش تذکر و تشکر و نقل قول نیز آمده است: 
پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران 


یک مداح برای دفاع از آرمان‌های خود نوحه‌ای می‌خواند اما صدای او را خاموش می‌کنند؛ آنها محبوب دل مردم ایران، حاج‌قاسم سلیمانی را پس از ترور جسمی ترور رسانه‌ای کردند. این هشدار را به مسئولان و مردم می‌دهیم که اگر فکر چاره‌ای نباشند فردای ما غمگین می‌شود و اگر فضای مجازی را مدیریت نکنیم اسلام و انقلاب حذف می‌شود.

مهدی پیرهادی-رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر

-باید به نیروهای پاکبان خدا قوت و خسته نباشید گفت؛ چرا که در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی عاشقانه مشغول خدمات رسانی و رُفت و روب معابر بودند و خالصانه این کار را انجام می‌دادند. به نوبه ‌خود از این نیروهای خدوم تقدیر و تشکر می‌کنم.

-موضوع خشک ‌شدن درختان را به مناطق مختلف منعکس کردم که جا دارد از مناطق تشکر کنم اما مردم باید دلیل خشک‌ شدن هریک از این درختان را بدانند. قطع برخی از درختان به‌دلیل ساخت‌وساز است که توجیهی ندارد و باید شهرداری نواحی تذکرات لازم را بدهند.


مهدی اقراریان-رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران

وضعیت آشفته شهر تهران در دوره پنجم مدیریت شهری آغاز شده است و ما با شهرداری رودربایستی نداریم. برخی از اشاره دیروز بنده در خصوص موضوعات معبربانی و شهربانی سوءبرداشت کردند که دور از انصاف است.

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: